Adatbázis minden mennyiségben? – 2. rész

Az adatbázis sem jó minden mennyiségben. Legyen kellően nagy, de emellett még éppen kezelhető

Big Data és munkapiac

Marketing szakemberek ma már gyakorlatilag nem is léteznek adatbázisok nélkül. Egy jó SEO szakember alapvető tevékenysége az adatok kianalizálásában áll (ha ez nem történik meg, az úgynevezett SEO-megoldások hiteltelenek). Ez azonban a gyakorlatban nem ilyen egyszerű, épp a fentebb említett akadályok miatt. Szükségünk van az egyre gyarapodó, lehetőleg gigantikus adatbázisokra, hogy kielemezve őket választ kapjunk a kérdéseinkre: miben vagyok jó? miben kellene fejlődnöm? mit kellene tennem, hogy ezt elérjem? stb. Azonban éppen az adatok nyújtotta betekintés az, ami könnyen elkallódik, ha kicsúszik a kezünk közül az irányítás, és nem jó módszert használunk a feldolgozásra. Hogy eredményes marketing szakemberek legyünk, profikká kell válnunk az adatok gyűjtésében, filterezésében, analizálásában, és a belőlük kinyerhető információk felhasználásában. Mindenekelőtt fel kell tennünk a helyes kérdést, hogy valójában mire is vagyunk kíváncsiak, hogy miért akarjuk szóra bírni az adatbázist. Ha ezt nem tesszük meg, vagy elvétjük a kérdést, akkor csak egy rendezetlen, irányíthatatlan adatrengeteget látunk magunk előtt, amiben eltévedünk.

 

Amikor nem csapjuk le a labdát

A felmerülő nehézségek mégsem mérhetőek ahhoz az előnyhöz, amihez azáltal jutunk, hogy óriási adatbázisokból nyerhetünk ki információt. Ma már nem az az értékesítés jelmondata, hogy „add el, amid van”, hanem az, hogy „elemezd ki, mire van szükség”. Az interneten keresztül a felhasználóktól annyi adatot szerezhetünk, ha elég szemfülesek vagyunk hozzá, hogy annak feldolgozásával a valós igények szerint szabhatjuk át, vagy alakíthatjuk ki a szolgáltatásainkat, készíthetjük el termékeinket. Ha manapság egy üzletember nem veszi elég komolyan az adatbázisok szerepét a piac alakulásában, az körülbelül olyan, mintha elfordulna, amikor egy fogyasztó beszél hozzá. Gyakran mégis éppen ez történik, legalábbis részben. A Forrester Research felmérése szerint a vállalatok átlagosan csupán 12 százalékát használják fel annak az adatmennyiségnek, melyet felhalmoznak. Ez azt jelenti, hogy a meglévő adatok oroszlánrésze gyakorlatilag teljesen néma marad. Egyrészt levonhatnánk az azonnali következtetést, hogy ezzel a cégek eldobnak 90 százalék lehetőséget, és puszta vállrándítással hagynak ki egy ziccert. A valóság persze bonyolultabb. A Forrester Research a következőképp magyarázza ezt a jelenséget: ezek a cégek egyszerűen nem tudnak mit kezdeni ekkora adtamennyiséggel, és meglátták a veszélyét annak, hogy ragaszkodva a roppant méretű adattenger 100 százalékához, talán még 12 százalék felhasználható információt sem fognak tudni koncentrálni belőle. Az adatbázis sem jó minden mennyiségben. Legyen kellően nagy, de emellett még éppen kezelhető. Ez a jó adatbázis leglényegesebb tulajdonsága.

 

Olvasd el az előző részt is >>

Posted in:

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.